Miljövänliga veckan & Framtidsveckan

Vecka 40 varje år anordnas Miljövänliga veckan i hela landet, och Framtidsveckan i Örebro län. År 2020 pågår Framtidsveckan i hela fem veckor, med start helgen vecka 39.

Miljövänliga veckan

Det är Naturskyddsföreningens riksorganisation som står bakom Miljövänliga veckan. Under veckan pågår aktiviteter i hela landet, som anordnats av länsförbunden och de lokala föreningarna (kretsarna). Temat för veckan under år 2018-2020 är Ta vara på det vi har, vilket handlar om att inspirera och hjälpa varandra att vårda, laga, återanvända och göra om våra ägodelar – och att slänga mindre.

Om miljövänliga veckan hos Naturskyddsföreningens riksorganisation

Illustration: Erica Jacobson

Framtidsveckan

Framtidsveckan anordnas av ROS-nätverket, som vi är en del av. Under Framtidsveckan skapas mötesplatser där lokal hållbar utveckling står i centrum. Du är också välkommen att delta! Det händer där du själv bor och är verksam, i någon av länets 12 kommuner: på din gård, i din butik, i skogen, i skolan, på jobbet eller på torget. Ja, varhelst du eller ni tillsammans väljer att synas. Alla sätt att delta på behövs för att medskapa en framgångsrik manifestation:

• Anordna ett eller flera arrangemang dit allmänheten bjuds in – bara fantasin sätter gränserna!
  • Sprid vidare info och inbjudan till Framtidsveckan genom alla nätverk och kanaler, och inspirera fler att arrangera evenemang eller delta!

Om Framtidsveckan på evenemangets webbplats

Miljövänliga veckan 2019

Se filmen från när vi stod på Mariebergs Galleria och pratade konsumtion och hållbarhet under Miljövänliga veckan 2019. Samtidigt genomförde Exctinction Rebellion Örebro en död in-aktion.

Se filmen på Youtube