Gymnasieelever återställer vattendrag i Kilsbergen

För att lära sig mer om vatten och återställande av vattendrag kommer gymnasielever och lärare från Rudbecksgymnasiet under hösten besöka Kilsbergen. Där får de tillsammans med experter praktiskt utföra restaureringsåtgärder i bland annat Göljebäcken. Detta för att hjälpa fiskar och hotade musslor att återfå sina livsmiljöer.

I september kommer cirka 100 elever från Rudbecksgymnasiets årskurs 1 och 2 vara med i två unika projekt, där de praktiskt får lära sig mer om vatten och hjälpa de djur som lever i vatten. Projekten drivs av Naturskyddsföreningen i Örebro län. Elever i årskurs 1 kommer att få leta efter de sällsynta och hotade flodpärlmusslorna. I årskurs 2 kommer eleverna att leta efter fisken bäcköring i Göljebäcken, samt återskapa fiskens livsmiljöer i bäcken. Båda årskurserna kommer att göra detta tillsammans med sina lärare i naturvetenskap och några av Sveriges främsta experter inom vattenrestaurering.

Försämrade förutsättningar för biologisk mångfald

En stor del av vattendragen i Örebro län är påverkade på ett sätt som försämrar förutsättningarna för biologisk mångfald, genom att de rensats eller vattenkvaliteten sänkts. Detta har gjort att flera arter hotas att försvinna, däribland musslor och bäcköring. Vi driver de två vattenprojekten delvis för att de vill förbättra kunskaperna om biologisk mångfald i vattendrag och skapa intresse för dessa frågor i Örebro län. Projekten fokuserar på vattendrag i Kilsbergen.

”Det är så viktigt med dels rent vatten och de vattendrag som skapar just det, dels att ungdomar praktiskt får lära sig om detta och hur man återskapar vattendragen.”

– David Tverling, projektledare

Elever får återställa påverkad natur

Eleverna i projekten får chans att se vad som praktiskt kan göras för att återställa påverkad natur och uppnå delar av miljökvalitetsmålen (levande sjöar och vattendrag, grundvatten av god kvalitet, rikt växt- och djurliv samt begränsad klimatpåverkan). Ett syfte med projektet är att eleverna ska få en förståelse för vilka konflikter som kan uppstå vid restaurering av vattendrag. Vi hoppas på att väcka ett vidare intresse för natur- och miljöfrågor hos ungdomarna som deltar.

Det handlar om att göra livet lättare för djur och natur. Vi vill återställa Göljebäcken till ett naturligt skick.”

– Mårten Persson, lärare på Rudbecksgymnasiet

Elever vid Göljebäcken

Elever och lärare i projektet Lärande vatten, som startade redan 2019.

Foto: Matilda Andrén

Projekt om lärande vatten

De två vattenprojekt som vi driver går båda under namnet Lärande vatten.

Lärande vatten är ett tre år långt projekt som startade hösten 2019 och kommer att avslutas våren 2022. Det riktar sig till elever i årskurs 2. Projektet är ett samarbete mellan Rudbecksgymnasiet, Naturskyddsföreningen, Örebro kommun och Länsstyrelsen Örebro län

Lärande vatten

Lärande vatten 2 – Musslor är ett treårigt projekt som startar nu under hösten 2020 och avslutas hösten 2022. Det riktar sig till elever i årskurs 1. Projektet är ett samarbete mellan Rudbecksgymnasiet, Naturskyddsföreningen och Länsstyrelsen Örebro län.

Lärande vatten 2 – Musslor

Projekten finansieras av LOVA-medel, ett statligt stöd för lokala vattenvårdsprojekt.

FAKTA

Vattenrestaurering, flodpärlmussla och bäcköring

Flodpärlmusslan kan bli flera hundra år, och den indikerar hur våra vattendrag mår. I många vattendrag sker ingen föryngring av musslor vilket på sikt gör att de riskerar att dö ut. Detta beror på att man tidigare påverkat vattendragen genom att till exempel rensa bort stenar eller ta bort grus. Flodpärlmusslans livscykel är starkt bunden till fiskar som bäcköring, på vars gälar musslans larver lever på sin första tid. Utan fisk – inga nya musslor. Genom att återskapa livsmiljöer för både musslor och fiskar skapas inte bara förutsättningar för dessa arter att få överleva långsiktigt, utan det förbättrar även vattenkvaliteten samt har klimatreglerande funktioner.