Det obegripliga! – Länsstyrelsens beslut om Garphytteklint

Enligt Länsstyrelsen i Örebro är skogen vid Garphytteklint en av länets mest värdefulla naturområden utanför skyddade områden. Detta väger dock lätt när Maria Larsson, Landshövding i Örebro län ska fatta beslut om att göra området till naturreservat.

Länsstyrelsens sammanvägda bedömning är att även om det har konstaterats att naturvärdena är mycket höga så väger den enskildes rätt att bruka sin mark tyngre, då frivillighet i överenskommelse om reservatsbildning inte bedöms kunna nås.

Naturskyddsföreningen kommer självklart att överklaga detta beslut och vill du själv överklaga kan du ladda ner en överklagan här, allt du behöver göra är att fylla i dina uppgifter och skriva under. Behöver du hjälp är du välkommen att höra av dig till David Johansson, kommunikatör på 076-671 14 36 eller david.johansson@naturskyddsforeningen.se

Skicka din överklagan till:

Länsstyrelsen i Örebro län
Ärendenummer: 511-4968-2022

Eller maila in den till orebro@lansstyrelsen.se

Kampen fortsätter! Garphytteklint SKALL bli ett naturreservat.

One thought on “Det obegripliga! – Länsstyrelsens beslut om Garphytteklint

1. Det är väl fullkomligt självklart att Garphytteklint ska sparas. For f ö tåg genom Sverige nyss och det är hidskigt hur vårt tidigare vackra skogslandskap ser ut efter alla hyggen. Allt som är möjligt att spara ska självklart sparas och just denna skog är ju dessutom unik.