Rapportera in arter till årets bioblitzar!

Hopajola och andra naturföreningar anordnar två Bioblitzar, den 25 maj och 1 juni. Du kan bidra genom att rapportera in arter du ser under dagen. För att samla våra fynd har vi skapat två gemensamma projekt i Artportalen, den 25 maj heter ”Bioblitz Kilsbergskanten” den för
1 juni heter ”Bioblitz Rynningeviken”.

Projektet är öppet för allmänheten (mellan den 25-26 maj samt 1-2 juni) så att alla som deltar i bioblitzen kan koppla sina artfynd dit. Vid rapporteringen i Artportalen (www.artportalen.se) så lägger du till projektet under rapporteringsfliken och Projekt, där du söker på Bioblitz Kilsbergskanten eller Bioblitz Rynningeviken.
Du kan även använda projektet ifall du rapporterar via din smartphone genom att använda Checklistan (Checklista (artportalen.se)). Du väljer då att koppla dina fynd till projektet Bioblitz Kilsbergskanten eller Bioblitz Rynningeviken när du skapar din checklista (t ex för fåglar, dagfjärilar eller trollsländor).

Om du rapportera via din smartphone genom tjänsten Artfakta rapportera (Rapportera (artfakta.se)), så går det inte att koppla fynden till projektet Bioblitz Kilsbergskanten eller Bioblitz Rynningeviken direkt i webb-appen. Men om du väljer att Spara fynden (istället för att publicera direkt), så kan du senare gå in i Artportalen och i Granskningsläget koppla fynden till projektet innan du väljer att publicera dem. Glöm inte att koppla fynden senast söndagen den 26 maj respektive söndagen den 1 juni, därefter kommer inte allmänheten åt projektet för rapportering.
Du kan se resultatet från Bioblitzarna på https://www.artportalen.se/DayForBiologicalDiversity

Lycka till med artjakten!

Ankie Rauseus, Hopajola
Henrik Josefsson, Länsstyrelsen Örebro