Gymnasieelever exalterade över musslan Pi

Varför är flodpärlmusslan utrotningshotad och vad kan vi göra för att hjälpa den? Elever från Rudbecksgymnasiet deltar i ett projekt där de lär sig mer om musslorna och själva får leta efter dem i Kilsbergen. På Naturskyddsföreningen i Örebro län hoppas vi att vårt projekt ska skapa större intresse för naturvård och biologisk mångfald hos ungdomar.

Alla foton är tagna av Madeleine Wiborg, lärare på Rudbecksgymnasiet.

Under tre dagar i början av september var det dags för några av Rudbecksgymnasiets förstaårselever att följa med ut till Falkabäcken i Kilsbergen. Det var tre klasser som läser kursen Biologi 1 som under en varsin dag fick följa med på en fältstudie för att leta efter flodpärlmusslor och lära sig om vattenrestaurering. Fältstudierna är en del av projektet Lärande vatten – Musslor, som drivs av Naturskyddsföreningen i Örebro län. Projektet pågår i tre år, så under 2021 och 2022 är det nya klasser som får följa med ut och leta efter musslor.

Om projektet Lärande Vatten – musslor

”Det är första året som vi gör det här, så jag var förväntansfull. Hur skulle det funka? Vad skulle eleverna och de andra inbladade tycka? Men vi har träffat rätt och det var många elever som tyckte att det var roligt. Jag har också haft kul med eleverna och ser verkligen fram emot nästa år, då vi åker ut med nya klasser. Jag önskar verkligen att fler skolklasser kunde få komma ut och göra det här.”

– David Tverling, projektledare

Eleverna åkte buss till Kilsbergen tillsammans med respektive lärare, projektledaren David Tverling och all utrustning, som exempelvis vattenkikare, vadarstövlar, håvar och luppar. Vid Falkabäcken mötte de upp med vattenvårdsingenjören Per Ingvarsson, och klassen delades in i två grupper.

Eleverna på led i skogen

Eleverna på väg till Falkabäcken med all utrustning.

Indelade i två grupper

Den ena halvan av klassen följde med Per till ett vattendrag i bäcken där han visste att det finns musslor. Per berättade om flodpärlmusslan – vad den behöver för att leva och vad människan kan göra för att den ska må bättre. Flodpärlmusslan är utrotningshotad på grund av att vattendragen där den bor är förstörda på olika sätt. Klassen fick ta på sig vadarstövlar och gå ner i bäcken för att leta efter musslorna. Ett par elever var ambitiösa och vadade på djupt vatten i bäcken, vilket slutade med ofrivilliga bad – och en hel del skratt från land.

Elev med vattenkikare i bäcken

Vattnet strömmade i bäcken så det gällde att stå stadigt med vattenkikaren.

På botten av bäcken

Hur många musslor ser du? 

Resten av klassen följde med sin lärare och David för att leta efter bottenfauna – små djur som lever på botten av vattendrag. Det kan vara exempelvis kräftor, vattenlevande insekter och såklart musslor. En klass fick även mäta vattendragets ph-värde och konduktivitet, det vill säga hur mycket näringsämnen det finns i vattnet. Vissa tider var vattennivån hög och andra flöt vattnet stilla, så det gällde att hålla vadarstövlarnas kant ovanför vattenytan och inte snubbla – eller trampa på någon mussla! Efter lunch bytte grupperna med varandra, så att alla fick prova på de olika delarna av fältstudien.

”Jag blev förvånad över att det finns så många djur på botten. Man vet ju att det finns saker i bäcken, men har inte sett dem förut.”

– Elev i klass NAB20

Elever med håvar

Med hjälp av håvar kunde eleverna plocka upp och studera djur från bäcken närmare.

Kräfta i håv

Det fanns inte bara musslor i bäcken. Här ser vi en kräfta. 

Musslor på en ny plats

När klass NAB20 var ute och letade bottenfauna var det på förmiddagen svårt att hålla sig stående på fötterna i den starka strömmen i bäcken. Men på eftermiddagen var vattnet helt stilla, och eleverna kunde se musslorna med blotta ögat. De var på en plats där man inte visste om det fanns flodpärlmusslor, och eleverna blev överlyckliga när de hittade först en, och sedan två musslor. En av musslorna hade fastnat, och eleverna ville hjälpa den ner i vattnet. De två första musslorna döptes snabbt till Shrek och Fiona, men när de hittade fler och fler musslor gav eleverna upp att namnge dem alla. De hade gjort en viktig upptäckt genom att hitta musslor på en ny plats, och läraren Madde tillkallade Per.

Per med flera musslor i handen

Vattenvårdsingenjören Per Ingvarsson har plockat upp en antal musslor.

På den nya fyndplatsen fann Pers vana ögon en ung mussla – jackpot! Fynd av unga musslor är viktiga då de indikerar att det sker en föryngring bland musslorna i vattendraget. Eftersom föryngring bara sker på ungefär en tredjedel av de totalt ca 600 lokalerna (platserna) i Sverige, är alla fynd av yngre musslor väldigt viktiga. Den här speciella musslan ville eleverna såklart döpa, och gav den namnet Pi. Per har rapporterat fyndet till Länsstyrelsen i Örebro, som nu kan ta ställning till det. Förmodligen innebär det att vattendragets status och prioritering för åtgärder höjs. De åtgärder som utförs i vattendraget framöver kommer då behöva göras med större hänsyn till musslorna.

”Det är fantastiskt att få möjligheten att ta med våra elever ut på sådant här. De har så olika förkunskaper – för vissa är det ett stort steg att bara komma ut i naturen och se den här typen av natur, medan andra är vana vid det. Men alla har i alla fall fått se den utrotningshotade arten. Det var verkligen häftigt att få höra 33 stycken 16-åringar på bussen hem, som var helt exalterade över en liten mussla. ”

– Madeleine Wiborg, lärare

”Det har varit minnesvärda upplevelser, och vi kommer inte att glömma musslan – vilket vi förmodligen hade gjort om vi bara läst om det i en bok.”

– Elev i klass NAB20

Mätning av mussla

En ung mussla!

Utvärdering av fältstudien

När klass NAB20 skulle sammanfatta och utvärdera fältstudien frågade läraren Madde om det finns något mer som de skulle kunna göra för flodpärlmusslorna. Flera elever räckte upp handen och föreslog att de kan sprida informationen och att de kan uttrycka sina åsikter genom att till exempel skriva till markägare och politiker, eller skriva en insändare i tidningen.

”Det är så lätt att göra skillnad om man tar chansen – vi är bara en skolklass som hittade något som kan vara avgörande för flodpärlmusslans liv.”

– Elev i klass NAB20

De flesta elever tycker att det var roligt att få vara med på fältstudien. Det kändes meningsfullt för dem när det handlade om något verkligt. De tycker att det var intressant att leta efter djur i dammen med vattenkikare, och att få information och leta efter musslor tillsammans med en expert.  Några blev förvånade att över att det finns så få musslor, någon annan fascinerades av musslans slemmiga fot och en elev gillade att se de blå tickorna på träden vid bäcken. Eleverna tycker att det är bra för musslan att det här projekt finns.

”Jag som inte tycker om skogen tycker att det var kul när man väl kom i det. Vi borde utnyttja vår möjlighet att vara ute där det finns skog – det är så lättillgängligt.”

– Elev i klass NAB20

Dela

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.