Guidningar i naturpärlorna

Personer vandrar i skogenVill du följa med på en skattjakt djupt inne i skogen?

Under 2020 anordnar vi naturguidningar i 10 av Örebro läns mest spännande skogsområden. På guidningarna hjälps vi åt att hitta skyddsvärda arter och lär oss om vad som är speciellt i just dessa områden. Det finns även tid för att bara njuta.

Det här är en unik möjlighet att få besöka de sista riktiga skogarna som ännu inte förstörts av människan. Skogar där träden får vara vilda och växa fritt. Skogar utan upptrampade stigar och elljusspår. Skogar med ett lugn som du kommer ha svårt att hitta någon annanstans.

”Jag önskar att alla fler kan få upptäcka och lära känna den här fantastiska skogen. För mig blir det ofta ett slags skattletande, spännande och oerhört roligt.  Det känns också så meningsfullt och viktigt att få berätta om den här skogen, kunskap som är värdefull och avgörande för hur skogens framtid kommer att bli.”

– Anna-Lena Winnerstam om naturpärlan Sörbyskogen

De skogsområden vi kommer besöka är en stor kontrast från de planterade skogarna som idag breder ut sig över landet. De fascinerar och inspirerar på ett helt annat sätt. För att inte tala om hur vackra dessa skogar är.

Anna-Lena Winnerstams berättelse om Sörbyskogen och vad skogen betyder för henne

Följ med på guidningarna

Guidningarna är kostnadsfria.

Person i skogenGuidningarna tar normalt 4 timmar, men de är upplagda så att det finns möjlighet att vika av tidigare om du behöver, eller att följa med på en ännu längre tur om du vill. Under guidningarna kommer det finnas möjlighet att bara sitta ner, eller långsamt strosa runt, för att njuta av den fantastiska naturen.

Ta med matsäck, och klä dig efter väder. Alla guidningar är i kuperad terräng. Du hittar mer information om varje guidning längst ner på sidan.

Välkommen att följa med oss ut i den riktiga skogen!

Obligatorisk föranmälan, senast 2 dagar innan respektive guidning.

Anmälan till höstens guidningar

Upptäck Örebro läns nya naturpärlor

Guidningarna är en del av vårt projekt Upptäck Örebro läns nya naturpärlor. I projektet inventerar vi 10 utvalda, skyddsvärda skogsområden i länet. Att visa upp dessa områden genom dessa guidningar är en annan del av projektet. Vi anordnar även kurser inom biologisk mångfald.

Målet med projektet är att skydda de tio skogsområdena, att se till att de blir klassade som naturreservat.

Projektet Upptäck Örebro läns nya naturpärlor

DavidDavid Tverling är projektledare för Örebro läns nya naturpärlor.

Han kan svara på alla frågor om guidningarna och projektet.

Kontakta David: David.tverling@naturskyddsforeningen.se, 070-57 84 120

Naturpärlorna på Facebook

Guidningar i naturpärlorna

Här är alla 10 guidningar i naturpärlorna. De planerade guidningarna hittar du även via projektets Facebooksida.