Guidningar i naturpärlor

Personer vandrar i skogen

Projektet är avslutat, men skogsgruppen gör ibland guidningar i naturpärlorna på ideell basis.

Under 2020 anordnade vi naturguidningar i 10 av Örebro läns mest spännande skogsområden. På guidningarna hjälptes vi åt att hitta skyddsvärda arter och lärde oss om vad som är speciellt i just dessa områden. Det fanns även tid för att bara njuta. Guidningarna är nu avslutade.

Det här var en unik möjlighet att få besöka de sista riktiga skogarna som ännu inte förstörts av människan. Skogar där träden får vara vilda och växa fritt. Skogar utan upptrampade stigar och elljusspår. Skogar med ett lugn som du kommer ha svårt att hitta någon annanstans.

”Jag önskar att alla fler kan få upptäcka och lära känna den här fantastiska skogen. För mig blir det ofta ett slags skattletande, spännande och oerhört roligt.  Det känns också så meningsfullt och viktigt att få berätta om den här skogen, kunskap som är värdefull och avgörande för hur skogens framtid kommer att bli.”

– Anna-Lena Winnerstam om naturpärlan Sörbyskogen

De skogsområden vi besökte är en stor kontrast från de planterade skogarna som idag breder ut sig över landet. De fascinerar och inspirerar på ett helt annat sätt. För att inte tala om hur vackra dessa skogar är.

Anna-Lena Winnerstams berättelse om Sörbyskogen och vad skogen betyder för henne

Person i skogen

Upptäck Örebro läns nya naturpärlor

Guidningarna var en del av vårt projekt Upptäck Örebro läns nya naturpärlor. I projektet inventerar vi 10 utvalda, skyddsvärda skogsområden i länet. Att visa upp dessa områden genom dessa guidningar var en annan del av projektet. Vi anordnar även kurser inom biologisk mångfald.

Målet med projektet är att skydda de tio skogsområdena, att se till att de blir klassade som naturreservat.

Projektet Upptäck Örebro läns nya naturpärlor

DavidDavid Tverling är projektledare för Örebro läns nya naturpärlor.

Han kan svara på alla frågor om guidningarna och projektet.

Kontakta David: David.tverling@naturskyddsforeningen.se, 070-57 84 120

Naturpärlorna på Facebook

Guidningar i naturpärlorna

Här är de guidningar som vi har genomfört i naturpärlorna. Några guidningar blev helt inställda på grund av corona.