Tillsammans upptäcker vi Örebro läns vackra natur

Vill du tillsammans med andra upptäcka Örebro läns vackra natur? Då är du välkommen till gruppen ”Senior hajk” där vi tillsammans med en kunnig guide upptäcker sevärda platser i vårt län.
Den här gruppen, som är för pensionärer ses cirka 8 gånger under ett år (du deltar när du har tid och möjlighet) där vi tillsammans med en guide besöker ett naturreservat eller annan vacker plats i länet.
Våra hajker kommer att gå på stigar där det är lätt att gå och vi kommer att anpassa vårt tempo för att hålla gruppen samlad. När vi tar fikarast tänder vi en lägereld där vi kan vila, äta matsäck och ha det trevligt. En tur tar cirka 2-3 timmar.
Vår första tur kommer att ta oss till naturreservatet Herrfallsäng i Hallsberg kommun. Här kommer vi att uppleva en fantastisk blomsterprakt och fågelsång längs stigar genom öppna landskap. Här har den kalkrika marken med århundraden av slåtter och bete skapat en mycket artrik ängsmiljö, med hela 300 olika kärlväxter. I reservatet finns också lövlundar, kallkällor och ett rikt kärr med många orkidéer.
Datum: Ons 10:e maj kl: 10:00 – 14:00
Var: Herrfallsäng, vi träffas vid parkeringen.
Ta med: Matsäck (vi gör upp en eld) och kläder efter väder.
Har du frågor: Kontakta David Johansson på 0706-32 68 00 eller david.johansson@naturskyddsforeningen.se