Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper

Från den 1 januari ska Skogsstyrelsen inte längre registrera nyckelbiotoper i samband med avverkningsanmälan. Det tar bort i princip all möjlighet att skydda skyddsvärd skog. Naturskyddsföreningen är djupt kritiska till det här beslutet.

Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl skriver bland annat så här i en debattartikel:

”Nyckelbiotoper är områden i skogen som med sina höga naturvärden har en mycket stor betydelse för växter och djur i skogen och spelar en livsavgörande roll för skogens hundratals rödlistade arter. Information och kunskap om dessa skogar spelar en nyckelroll i flera myndigheters arbete och strategier för att nå riksdagens miljökvalitetsmål som rör skog, inte minst målet Levande skogar som Skogsstyrelsen ansvarar för.”

Naturskyddsföreningens syn på beslutet

Protester mot beslutet

Den 30 december 2020 protesterade privatpersoner och organisationer utanför Skogsstyrelsens kontor över hela landet. I Örebro län såg det ut så här utanför Skogsstyrelsen i Lindesberg:

Tre personer står med banderoller utanför Skogsstyrelsens kontor. Det står: "Rädda vår skog", "Biologisk mångfald" och "Inventera MERA"

Protester utanför Skogsstyrelsens kontor i Lindesberg

Detta inlägg har kategorierna Skog. Bokmärk länken.