Naturskyddsföreningen i Örebro län överklagar Örebro kommuns detaljplan för Törsjöterminalen. Vår uppfattning är att kommunen bryter mot miljöbalken då det saknas underlag för kommunen att hävda att detta är ett väsentligt samhällsintresse.

De styrande, S, M och C tillsammans med KD hävdar att ett nytt terminalområde kommer att skapa 1000 nya arbetstillfällen. Det finns ingen utredning på detta utan är en uppskattning av företaget Catena. Det är också oklart vilka verksamheter som ska flyttas ut till Törsjö, bland annat nämns CV-området och Holmen. Flyttas verksamheter, flyttas också arbetstillfällen vilket inte är nya arbetstillfällen.

Det är också oklart om detta kommer att bli en klimatsmart kombiterminal med lastbil och järnväg. Det saknas bland annat en kapacitetsutredning för järnvägen, och de utredningar som finns är bristfälliga Det stickspår som idag är planerat är för kort för att ett godståg på 600 meter ska ha praktisk möjlighet att bromsa inom planområdet och med stor sannolikhet kommer mer mark att behöva tas i anspråk.

Marken som terminalen ska bygga på är idag produktiv jordbruksmark med en produktionskapacitet på 2 miljoner limpor per år. Enligt LRF är detta en av länets mest produktiva jordbruksmarker och beslutet strider mot Sveriges livsmedelsstrategi som säger att vi behöver öka landets jordbruksmark och självförsörningsgrad.

Planområdet innehåller förutom brukningsvärd jordbruksmark även flera biotoper med betydelse för den biologiska mångfalden.