Klimatnätverket kör igång igen

Klimatnätverket har varit så gott som vilande det senaste halvåret, på grund av coronapandemin. Nu hoppas de på att kunna komma igång med klimatarbetet igen på ett coronasäkert sätt.

”Vi måste fortfarande förhålla oss till en pågående smittspridning i samhället, men vi vill hitta kreativa sätt att växla upp vår klimataktivism på nytt. Vi behöver fortsätta ställa krav på politiker och andra makthavare, vi behöver fortfarande nå ut till allmänheten och synliggöra att det finns en växande medvetenhet i samhället om att förändringar är nödvändiga.”

– Ida Persson och Jan Greve, klimatnätverket

Nätverkets nystartade arbetsgrupp för koldioxidbudget har fått besked om Örebro kommun planerar att ta upp frågan på ett möte i september. Nätverket planerar därför att skicka in en debattartikel om detta till NA. Innan mötet hoppas de också på att kunna anordna en skostrejk på Stortorget i Örebro den 28 augusti, kl 15-17, som refererar just till koldioxidbudget. Inför skostrejken behöver skyltar göras, och nätverket söker någon som kan vara ansvarig för att det blir gjort.

Samtidigt som skorna står på Stortorget kommer nätverket träffas fredag 28/8 kl 15.15-16:45 vid scenen i Stadsparken i Örebro. Då uppdaterar de sig om vad som pågår och spånar framåt.

Vid hällregn blir det kanske inga skor på torget den dagen.

Är du intresserad av att engagera dig i klimatnätverket? Kom till stadsparken på fredag eller kontakta nätverket via deras Facebook-grupp. Om du inte har Facebook kan du höra av dig till kansliet på kansli.orebro.varmland@naturskyddsforeningen.se.