Grön i naturen

Grön i naturen – Språka mellan tallarna 2 är ett projekt som öppnar dörren till natur- och friluftslivet för personer med annat modersmål än svenska. Projektet finns till för att skapa naturmöten och inspirera varandra i naturen. Vi arbetar i hela Örebro län.

Om projektet

Genom projektet tar vi kontakt med grupper som har annat modersmål än svenska, och som vanligtvis inte kommer ut i naturen. Vi bjuder med dem på naturguidningar för att de till exempel ska få kunskap om allemansrätten, och inspiration om vad man kan göra i naturen. Det kan handla om att plocka bär och svamp, titta på växter och fåglar, göra upp en eld eller bara njuta av naturen. För många personer är det en helt ny upplevelse att vistas i naturen på det här sättet.

Projektet drivs av Naturskyddsföreningen i Örebro län, Naturskyddsföreningen i Karlskoga, Studiefrämjandet och Karlskoga kommun. Det finansieras av Länsstyrelsen i Örebro län. I projektet samarbetar vi med bland annat SFI, arbetsmarknadsenheter, familjecentraler, Naturskyddsföreningens kretsar i länet samt andra föreningar.

Språka mellan tallarna

Språka mellan tallarna är vårt koncept för natur- och kulturmöten i naturen. Som ett språkcafé ute i naturen!

Språka mellan tallarna

På andra språk

Läs om projektet på andra språk.

مشاريع الاندماج

För kretsar

Tillhör du en krets i Örebro län, som också vill inspirera personer med annat modersmål att ta sig ut i naturen? Kontakta oss! Vi vill bygga den här viktiga verksamheten tillsammans med er. Vi kan till exempel anordna Natursnoksaktiviteter och Språka mellan tallarna-aktiviteter.

För SFI, arbetsmarknadsenheter, familjecentraler och andra verksamheter

Vi vill samarbeta med olika verksamheter i kommunerna i Örebro län. Vi kan till exempel komma till er och hålla utomhusaktiviteter kring allemansrätten, för att träna svenska och allmänt om svensk natur. Dessutom erbjuder vi utbildning i utomhuspedagogik för er som jobbar i verksamheterna. Om ni har deltagare som är intresserade av natur och/eller tycker om att vara ute, vill vi också gärna komma i kontakt med dem. Hör av er till oss.

Hala Buraq (talar svenska och arabiska, اتحدث العربية والسويدية)

070-07 48 372, hala.buraq@naturskyddsforeningen.se

Kajsa Grebäck

076-671 14 36, david.johansson@naturskyddsforeningen.se

Projektet startade i augusti 2019 och fortsätter fram till och med december 2020.