En kombinerad fysisk- och digital länsstämma 2020

Länsstämman 2020 har genomförts i en kombinerad fysisk- och digital mötesform den 9 maj. I det stora hela gick det bra, och vi kunde välja in en ny styrelse. Vi som var på plats i Nora fick chansen att besöka Gyttorps skolträdgård, och ta en skogspromenad tillsammans.

Nu har vi äntligen kunnat genomföra länsstämman 2020. Den var först planerad att gå av stapeln i början av april, men på grund av coronapandemin fick vi skjuta på den. Förra lördagen, 9 maj, var det då dags för en kombinerad fysisk- och digital stämma. Runt 10 personer var på plats på dansbanan i Folkets park i Nora, medan drygt 20 personer deltog digitalt via verktyget Zoom.

Deltagare på stämman och presidiet

Några deltagare på plats i Nora, och desto fler inloggade via Zoom.

En annorlunda mötesform

Trots en helt ny mötesform, där både vi som arrangörer och de deltagande medlemmarna var ovana vid upplägget, gick det relativt bra att genomföra stämman. Det var lite strul med tekniken i början, men det ordnade upp sig till sist. Samtidigt var det givetvis tråkigt att vi inte alla kunde vara på plats i Nora och delta i den gemenskapen. Henrik Perrin, ordförande i Naturskyddsföreningen i  Nora och ordförande för årets länsstämma, säger så här om stämman:

”Jag är ju i första hand en irl-person. Jag tycker om den fysiska närvaron av människor jag har att göra med. Jag gillar inte ens att prata värst mycket i telefon. Men det var kul att få vara ordförande och det gick bättre än jag förväntade mig … På det hela taget var det dock lite trist att vi inte kunde ha er alla här på plats. Det hade varit så mycket trevligare och vi hade varit fler på utflykten efteråt. Vi hade ju så fint väder också.

– Henrik Perrin, Naturskyddsföreningen i Nora

Några personer äter lunch

Dags för lunch i Folkets park i Nora.

Den digitala stämman

De som deltog digitalt fick använda funktionen för ”tummen upp” för att visa att de godkände punkterna på dagordningen. På dansbanan i Nora var det riktiga händer och tummar som sträcktes upp. Jan Greve var på plats i Nora och menar att trots strulet inledningsvis, och att stämman förmodligen tog längre tid än vanligt, så är han imponerad över hur tekniken sköttes. Det var hans första länsstämma.

”Jag är så imponerad av alla er som på kort tid anpassat er till dessa förändrade förutsättningar och plötsligt agerar som fullfjädrade IT-tekniker. Det blev lite rundgång ett tag men det fixades till. En högtalare funkar mindre bra och då byter ni några sladdar. Ljudet hörs inte så bra alla gånger men då kompletterar ni med chatten. Och röstningsproceduren med tummen upp var suveränt.”

– Jan Greve, Naturskyddsföreningen i Örebro

Silke, kassör i länsförbundet, och Henrik, mötesordförande, vid datorn

Silke, kassör i styrelsen, och Henrik, mötesordförande försöker fixa tekniken.

Något som tyvärr var svårt under stämman var att koppla ihop de fysiska deltagarna med de digitala, och uppleva att alla var med på samma möte:

”Det var svårt som fysiskt närvarande att uppfatta vad de som var uppkopplade sade, och svårt att hålla koll på vem som pratade online.”

– Roger Hasselroth, Naturskyddsföreningen i Västernärke

Ny styrelse valdes in

Stämman kunde trots allt genomföras, och vi kunde välja en ny styrelse. Jan Greve från Örebro var en av de nya styrelseledamöterna som valdes in. Han brinner för klimatfrågorna och ser sig som en länk till det regionala klimatnätverket som finns i länsförbundet. Han hoppas att hans kompetens kan bidra till styrelsens arbete.

Ledamöter i styrelsen

My Soling, Ann-Sofi Eliasson, Agne Björklund, Jan Greve, Silke Frank, Simon Petersson och Ina Knutsson

Revisorer

Kenny Petersson och Roger Björkeroth

Suppleanter: Christer Persson och Ingemar Hallberg

Tomas Bergkvist, Malin Norberg och Henrik Perrin

Aktiviteter på plats i Nora

Den fysiska stämman genomfördes som sagt på dansbanan i Folkets park i Nora, på behörigt avstånd från varandra. Efter en timmes mötestid fick vi ta en kort paus, för att deltagarna skulle kunna gå ut i solen och värma sig. När förhandlingarna avslutats blev det en god gemensam lunch innan vi åkte ut till Gyttorp och fick en presentation och rundvandring i Gyttorps skolträdgård, Naturskyddsföreningen i Nora jobbar med. Därefter tog vi oss en tur i skogen i Gyttorp, där vitryggig hackspett synts till. Vi såg dock ingen hackspett denna gång.

Om Gyttorps skolträdgård på Norakretsens webbplats

Personer i Gyttorps skolträdgård

På besök i Gyttorps skolträdgård.

Utvärdering och siktet framåt

Nu efter stämman är det dags att utvärdera den. Alla som deltog kommer att få svara på en utvärderingsenkät, och vi i länsförbundet ska prata igenom hur det gick utifrån dessa svar och våra egna upplevelser. Förhoppningsvis kan vi nästa år genomföra en fysisk stämma med fler deltagare, då med Naturskyddsföreningen i Västernärke som värd. Kretsen har redan börjat planera programmet!

Men kanske visar det sig också att många deltagare uppskattade att kunna delta digitalt, och att den kombinerade mötesformen är här för att stanna. Vi får helt enkelt återkomma med resultatet av utvärderingen.

Tack alla ni som deltog i årets stämma!