Håll modet uppe – du kan göra skillnad!

Den stora klimatkonferensen i Madrid är avslutad – utan överenskommelser. Vi är många som är besvikna över att det inte togs några beslut om att öka tempot för att rädda jordklotet. Som individ är det lätt att känna missmod och undra om det man själv gör spelar någon roll. Finns det ens möjlighet att påverka?

Ja! Självklart kan du påverka! Varje enskild person har möjlighet att påverka i stor grad – i klimatkrisen och i andra frågor. Här kommer några tydliga, regionala exempel:

Naturskyddsföreningens klimatnätverk i Örebro län har haft enskilda samtal med politiker, och öppnat dörrar för att kunna påverka. Nätverkets flygplatsgrupp har lämnat in ett medborgarförslag om vad som borde hända med Örebro flygplats. Ju större nätverket blir, desto starkare röst får vi. Tillsammans kan vi både sätta press på politikerna, och uppmuntra dem att våga ta modiga och nödvändiga beslut.

Naturskyddsföreningen i Örebro län är medlem i Regional omställning i Samverkan (ROS-nätverket). Det är ett antal aktörer från civilsamhället som under flera år samordnat länets Framtidsvecka (v. 40), och anordnat framtidsforum för att inspirera och nätverka kring lokala lösningar på globala utmaningar. Idag har ROS-nätverket blivit en instans som kommuner och regionen bjuder in på konferenser, och som de vänder sig till för att få råd och tips. Tillsammans har vi fått ökade möjligheter att påverka!

Naturskyddsföreningen i Örebro län driver flera integrationsprojekt som har bidragit till att många nyanlända personer har tagit sig ut i naturen. Det är personer som utan projekten aldrig hade fått den möjligheten. En av dessa personer är idag heltidsanställd i ett av våra projekt, och bidrar själv till att inspirera ännu fler att komma ut och uppleva Sveriges fantastiska natur. Att vistas i naturen är bra för hälsan, och vara ute tillsammans skapar gemenskap och glädje.

Naturskyddsföreningen i Örebro län har en regional skogsgrupp. De har sett till att skyddsvärd natur blir skyddad istället för att huggas ner, och har bland annat hållit i naturguidningar för regionala politiker. Gruppen består av enskilda personer som gått samman för att tillsammans skydda naturen, genom våra olika skogsprojekt. Arbetet i gruppen bidrar till att behålla den biologiska mångfalden i länet, som är otroligt viktigt för oss människor – både idag och i framtiden.

Hopajola är en ideell naturvårdsorganisation som drivs av bland annat Naturskyddsföreningen i Örebro län. Hopajola har bidragit till att skydda värdefull natur och att erbjuda guidningar i naturen för allmänheten. Det är en viktig folkbildande verksamhet, för ju fler människor som ser värdet av naturen, desto fler blir vi som kan skydda dem.

Vi är starka – tillsammans och var för sig

Gemensamt för dessa fem goda exempel är att det är enskilda individer som står bakom. Varje nätverk och varje grupp består av människor som engagerar sig, och som tillsammans skapar möjligheten att påverka. Genom att till exempel vara medlem i Naturskyddsföreningen eller skänka pengar till Hopajola blir du en dörröppnare. Genom att engagera dig tillsammans med andra kan du bidra till stora förändringar.

Vi kan också påverka på varsitt håll. Om vi föregår med gott exempel i våra egna liv, så skapar vi en dominoeffekt. Visa därför dina medmänniskor vilket fantastiskt liv du lever genom att vara klimatsmart och miljövänlig. Berätta hur mycket tid du sparar eftersom du inte har en massa onödiga prylar hemma som behöver skötas och städas undan. Säg hur fort det går att välja kläder på morgonen när du endast har plagg du älskar i garderoben. Förklara hur bra du mår när du äter mindre kött och cyklar till jobbet. Skryt om vilken härlig stund du hade på tåget när du spelade yatzy med barnen/kompisarna och åt en god matsäck.

Ju fler människor som engagerar sig idag, desto fler kommer vi bli imorgon. Det är oundvikligt. Så tappa inte hoppet. Du gör skillnad genom dina val och ditt engagemang – varje dag!