En hållbar jul

I Naturskyddsföreningen önskar vi oss en hållbar jul. Vad kan vi alla göra för att vara med och bidra till detta? Här kommer några julklappstips från oss.

Tre julklappar inslagna i wellpapp

En upplevelse

Ge bort ett presentkort till en utflykt, som du själv följer med på och förbereder en överraskningsmatsäck till. Ni kan åka till något av våra fina naturreservat, till exempel Kindla, Tiveden eller Norra Vätterns skärgård. Du hittar tips på platser att besöka på Länsstyrelsens hemsida.

Naturreservat i Örebro län på Länsstyrelsens hemsida

Om ni vill ha med en guide så finns det många bra naturguider i Örebro län.

Örebro läns naturguider

Om ni behöver låna/hyrautrustning som snöskor, kanot, stormkök, kikare och annat så finns Uteteket, Fritidsbanken och naturturismföretagare på flera platser i länet.

Gåvobrev till välgörenhet

Det finns massor av bra projekt och organisationer som du kan skänka pengar till och få ett gåvobrev att ge bort i julklapp. Vi vill naturligtvis tipsa om Hopajola och Naturskyddsföreningen -riksorganisationen, länsförbundet eller din lokala förening (krets).

Andelar

Du kan köpa andeler i bra projekt för att ge bort i julklapp, till exempel andelar i solel eller jordbruk. Två exempel är Solel i Bergslagen och Andelsjordbruk i Sverige.

Hantverk

Lämna in något som din partner eller ditt barn håller kärt till en sömmerska eller hantverkare. Det kan till exempel vara en pryl som har gått sönder, ett trasigt klädesplagg eller en sönderläst bok.

Sko på lagning hos en skomakare

Kurs eller studiecirkel

Låt julklappen vara en anmälan och betald kursavgift till en kurs eller studiecirkel.

Ätbart och hållbart

Köp något ätbart att ge bort, som är ekologiskt och gärna närproducerat. Du kan exempelvis köpa ingredienser till en vegetarisk middag och lägga med recept, eller köpa några av dina favoritprodukter som du vill låta mottagaren smaka.  Du kan också baka något själv – det brukar uppskattas!

Brownie med snöre runt om och en blomma högst upp

Skapa något själv

Det är roligt att få klappar som någon har lagt ner tid och energi på att skapa själv. Du kan exempelvis baka, sticka/virka och göra enklare snickerier eller sömnadsarbeten. Sök på DYI + det du vill skapa, så kommer du förmodligen att hitta massor av tips.

Vill du köpa prylar eller kläder?

Om du vill köpa grejer ska du börja med att kolla i andrahandsbutiker. Om du inte vill eller kan gå till en fysisk butik är utbudet stort på exempelvis Blocket, Tradera och Sellpy. Många välkända andrahandsbutiker har också webbshoppar där du kan beställa hem begagnade kläder och prylar. Kolla till exempel in Myrorna, Frälsningsarmén (just nu stängd på grund av pandemin) och Erikshjälpen.

Nya prylar och kläder

Köp miljömärkta grejer om det går. Tänk på hur produkten har producerats och vilket material den består av. Går den att laga? Vad händer sen – går den att återbruka på något annat sätt? Till sist ska den kunna återvinnas.

En julgåva till Naturskyddsföreningen

Om ni vill ge Naturskyddsföreningen en julgåva, så önskar vi att du kommer med och engagerar dig i föreningen och blir delaktig i det viktiga arbete som behöver göras. Om du inte vet hur, hör av dig till din lokala förening (krets) eller vår verksamhetsutvecklare Kajsa.

Kontakta Kajsa Grebäck på Naturskyddsföreningens regionkansli Örebro-Värmland

Detta inlägg har kategorierna Tips. Bokmärk länken.