Vi söker styrelsemedlemmar

Vi söker dig som, tillsammans med andra engagerade människor, vill påverka utvecklingen mot ett hållbart samhälle. Du som kanske känner att du vill dra ditt strå till stacken för barn och barnbarns framtid. Bidra till samhället där vi har hejdat klimatförändringarna, stoppat utarmningen av den biologiska mångfalden och stoppat utsläppen av miljövidriga ämnen.

Naturskyddsföreningen är landets största organisation inom natur- och miljöområdet och är därför en betydelsefull samhällsaktör. I Örebro län finns tolv kretsar som tillsammans har 5 200 medlemmar. Kretsarna är organiserade i ett länsförbund, vars styrelse vi hoppas du vill kandidera till. Medlemmar till styrelsen väljs in på vår länsstämma, som i år hålls den 28 april.

Styrelsens medlemmar sitter vid ett bord ute i naturen

Delar av styrelsen 2020/2021.

Länsförbundet som sambandscentral

Länsförbundet är ”sambandscentralen” som hittar samarbetsmöjligheter, ordnar gemensamma utbildningar och konferenser, svarar på remisser och driver opinion. En stor del av vårt arbete är att driva projekt som är för stora för en enskild krets eller som berör flera kretsar. Vi fungerar också som en länk mellan länets kretsar, och riksstyrelsen och dess kansli. Vi driver även egna, ofta länsövergripande, projekt. Till vår hjälp har vi vårt regionkansli bemannat av verksamhetsutvecklare, kommunikatör och projektledare.

Styrelsearbetet

Styrelsen träffas under året vid cirka tio kvällsförlagda styrelsemöten. Utöver det träffas vi under en kreativ helg då nästa verksamhetsår planeras. Mellan mötena lägger vi tid på lite efterarbete och förberedelse inför kommande möte. Det handlar om totalt kanske 90 timmar/år som du ger till vårt miljöarbete.

För dessa 90 timmar får du hänga med ett gäng engagerade och välblandade miljöarbetare som alltid har trevligt tillsammans. Du får delta i och påverka vilka aktiviteter och fokusområden som vi ska jobba med och på vilket sätt. Kanske just du har ett brinnande intresse för något specifikt och vill ta med det in i Naturskyddsföreningens agenda?

Vem söker vi?

Vi tänker att alla med ett intresse för våra fokusområden kan lära sig styrelsejobb. Det är inte svårt. I grunden hoppas vi att du har en vilja att driva natur- och miljöfrågor. Därtill är det extra bra om du har viss erfarenhet av styrelsearbete i förening och tycker det är roligt att skapa resultat tillsammans med andra. Vi har inga krav på särskilda kompetenser men välkomnar om du besitter ett intresse och engagemang för våra miljöfrågor och kanske någon specialkompetens som föreningen kan ha nytta av. Det är alltid bra att ha kunskaper om exempelvis ekologi, pedagogik, juridik eller ekonomi i en styrelse.

Nominera dig själv eller någon annan

Vi vill ha dig med på tåget och vår natur behöver dig. Så ta kontakt med och känn efter om det här är ett sätt för dig att bidra till ett bättre samhälle.

Om du tvekar, ta kontakt med oss innan du bestämmer dig. Kanske kan du börja som suppleant (ersättare)?

Kontakta valberedningens samordnare Tomas om du har frågor eller vill nominera dig själv eller någon annan.

Skicka e-post till Tomas

Silke med blombukettHej!

Jag heter Silke och sitter i styrelsen just nu. Om du har du frågor kring hur det är att sitta med i styrelsen, hör gärna av dig till mig på 073 905 03 01.

Själv tycker jag att styrelsearbete i länsförbundet är givande, roligt och gör skillnad. Vår insats förändrar samhället till det bättre – det finns få saker som är mer meningsfullt än vårt demokratisk uppdrag i föreningen.

One thought on “Vi söker styrelsemedlemmar

1. Hej jag heter Silke och sitter i Styrelsen just nu, har du frågor kring hur det är att sitter med i styrelsen hör gärna av dig till mig, 073 905 03 01.

Själv tycker jag att styrelse arbete i länsförbundet är givande, roligt och gör skillnad. vår insats förändra samhället till det bättre, det finns få saker som är mer meningsfull den vårt demokratisk uppdrag i föreningen.

Distans kram