Digital träff om strandskydd

Strandskyddet är hotat

Strandskyddet är hotat på grund av den nya Strandskyddsutredningen som vill inskränka på allemansrätten och tillgången till vår gemensamma resurs – vatten i form av sjöar, rinnande vatten och hav.  Inskränkningar hotar friluftslivet i och kring vatten och kan riskera att begränsa livsvillkoren för växter och djur. Utredningens förslag innebär den största avvecklingen av naturskyddad mark i modern tid.

Stränder är viktiga för ekosystemfunktioner som vi människor har nytta av så som naturlig rening av vatten, upptag av koldioxid, biologisk mångfald, minskad erosion, dämpning av kraftiga vattenflöden och minskad övergödning med mera.  Så nu är det bråttom! Remissvar på Strandskyddsutredningen måste in senast 3 maj.

Inbjudan till digital träff

Naturskyddsföreningen i Örebro bjuder härmed in alla intresserade, nyfikna, liksom de som vill lära sig mer och vara med och skapa förändring. Inga krav på förkunskaper finns. Ju fler vi är desto bättre!

Välkommen att delta på en digital träff via Zoom torsdagen 29 april kl 18.00. Du behöver inte ha Zoom på datorn för att delta. Det enda du behöver är en mikrofon, högtalare eller hörlurar och ev. kamera.

Länk till mötet

Tillsammans kan vi göra det möjligt att säkra att vi även i framtiden får njuta av naturen nära sjöar, rinnande vatten och hav!

Vill du vara med i gruppen, men inte kan denna dag? Kontakta Kajsa Grebäck på kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se

Mer om Strandskyddsfrågan

Information om Strandskyddsfrågan och Strandskyddsutredningen hittar du här:

Naturskyddsföreningens strandskyddspaket

Med varma hälsningar