Biologiska mångfaldens dag 22 maj

Naturskyddsföreningen är huvudpartner till Biologiska mångfaldens dag som infaller den 22 maj. Det är ett kanonbra tillfälle att slå två flugor i en smäll: dels att uppmärksamma och öka medvetenheten om artrikedomens betydelse, och dels att skapa ökat engagemang kring just våra aktiviter.

UPPDATERING: Nu finns alla länets aktiviteter under dagen samlade på Hopajola – Vi firar biologiska mångfaldens dag. Gå dit och kika på allt roligt som finns att göra!

Under hela dagen kommer en länsgemensam artinventering genomföras, en så kallad bioblitz, av olika föreningar. Den naturintresserade som vill bidra kan också rapportera in sina artfynd från dagen i Artportalen. Leta då upp projektet ”Hopajolas bioblitz 2021” och lägg till dina fynd. Du kan göra det var du än befinner dig i länet.

Tips på egna aktiviteter att anordna

Tips från biomfdag.se

Bredden på aktiviteter som passar att göra är stor. Det finns verkligen något för alla och massor av färdiga material och koncept att använda sig av. På Biologiska mångfaldens dag finns en lång lista med förslag. Vad sägs till exempel om Artbingo, tipspromenader, fredlig manifestationer eller en livesänd guidning?

Operation: Rädda bina

I Naturskyddsföreningens kampanj Operation: Rädda bina går det att finna många insatser som går att omvandla till aktiviteter som passar utmärkt för att uppmärksamma biologisk mångfald.

Bygg en snoktårta

Natursnokarna startade 1991 med Saltsjöbadenkretsen i spetsen. Nu fyller vi 30 år och detta ska vi såklart fira! Om du vill passa på, den 22 maj eller någon annan dag, finns massor av bra idéer och material på Naturkontakt. Ett sätt att fira är att bygga sk ”snoktårtor”. Snoken som art är idag hotad pga att det inte finns lika många öppna komposter och gödselstackar som förut. En snokhög/snoktårta innebär att vi blandar löv, pinnar och gräsklipp eller hästgödsel (beroende av var vi är någonstans) till en ca 2 meters hög. Här kan snoken lägga sina ägg under vintern då det blir varmt och gott där. Läs mer och hitta fler tips här i artikeln.