Hyggesfritt skogsbruk runt Tivedensnationalpark

I dag har vi skickat en skrivelse med frågor till Regeringen och Sveaskog:

Naturskyddsföreningen i Örebro län anser att upplevelsevärden, turism och friluftsliv är mycket goda skäl för att både skydda skog samt bruka skog på annat sätt än att kalhugga den. Det behövs en demokratisering kring hur vi kan ha ett mångbruk i ”vår skog”, för Sveaskogs skog, det är just vår allas skog.

Naturskyddsföreningen i Örebro län ger härmed sitt stöd till initiativet från Ekoturismföreningen, lokala turismföretagare och Laxå kommun – att genomföra hyggesfritt skogsbruk runt Tivedens Nationalpark.

Det är ni i regering och på näringsdepartementet som beslutar om Sveaskogs uppdrag och avkastningskrav. Detta har en avgörande betydelse för hur den statliga skogen brukas. Vi anser att Sveaskog som förvaltare av vår gemensamma skog borde visa vägen i skogsbruket med särskild hänsyn till sociala och ekologiska värden.

I bifgad skrivelse har vi frågor till regeringen och Sveaskog som vi kräver svar på angående skogsbruket kring Tivedens nationalpark.

Läs Skrivelse ang Hyggesfritt Tiveden jan 2016 här

Skickad till: Stefan Löfven, Åsa Romson, Mikael Damberg, Sven-Erik Bucht och till Sveaskog Herman Sundqvist, Jan Wintzell, Per-Olof Wedin och Eva Karlsson Berg