Vindkraft på rätt plats 10 oktober

inbjudan_vindkraft_karlskoga_20151010Naturskyddsföreningen i Örebro och Värmlands län bjuder in till kursen ”Vindkraft på rätt plats” lördag 10 oktober.
VINDKRAFT PÅ RÄTT PLATS är kursen för alla som vill påverka vindkraftsutbyggnaden i kommunen eller länet. Kursen arrangeras av Naturskyddsföreningen och Studiefrämjandet. Den utgår från Naturskyddsföreningens grundläggande inställning, att vindkraft är en förnybar energikälla som måste byggas ut om Sverige ska kunna avveckla kärnkraften och bli oberoende av fossila energikällor. Naturskyddsföreningens uppfattning är att det kan ske utan att stora naturvärden skadas eller förstörs, förutsatt att vindkraften lokaliseras till rätt områden. Kursen sammanfattar aktuell kunskap om vindkraftens miljökonsekvenser, med fokus på hur den kan påverka biologisk mångfald och andra naturvärden. Syftet med kursen är att hjälpa grupper som vill arbeta med vindkraftsfrågor med kunskap och argument för att verka för att minimera miljöpåverkan av vindkraftsutbyggnaden.
VAR? Naturskyddsföreningens lokal. Vadaregatan 3 i Karlskoga.

Info och anmälan naturskyddsforeningen.se/vindkraft