Ute tillsammans – för dig som är 12-17 år

Du har nu den fantastiska chansen att få komma ut i naturen, träffa nya kompisar och lära dig om djur, fåglar, insekter och växter! Du kommer att få uppleva många spännande saker under fem utflykter under våren. För dig som gillar att vara ute i naturen, naturvan eller inte spelar ingen roll.

Naturskyddsföreningen i Örebro län, Närkes Ornitologiska Förening och Örebro läns Botaniska Sällskap anordnade i våras en aktivitet som vi kallar Ute tillsammans. Avsikten är att ungdomar under trevliga former skall lära känna länets fina natur. Eftersom utfallet av denna första omgång var lyckat startar vi en ny grupp nu i höst.

Aktiviteten omfattar ett kortare introduktionsmöte och fem utflykter på mellan fyra och sex timmar. Vi kommer tillsammans att besöka ett antal intressanta områden under sakkunnig ledning och studera deras flora och fauna.

Vi har plats för åtta natur- och friluftsintresserade ungdomar i åldern 12-17 år Den första träffen hålls onsdagen den 9 september klockan 17.00 Föreningarnas hus, Slottsgatan 13A. Vid denna första träff är också föräldrar välkomna.

Det slutgiltiga programmet kommer bl.a. att bero på vädret. Vi planerar att göra en vildmarksvandring, att skåda och ringmärka fåglar och att lära oss mer om svampar.

Preliminära datum för utomhusaktiviteterna är

26 september

11 och 24 oktober